Einde roadtrip! - Reisverslag uit Melbourne, Australië van Freek Haarlem - WaarBenJij.nu Einde roadtrip! - Reisverslag uit Melbourne, Australië van Freek Haarlem - WaarBenJij.nu

Einde roadtrip!

Door: Freek

Blijf op de hoogte en volg Freek

04 December 2013 | Australië, Melbourne

Hoi allemaal! Sorry dat ik al een tijdje niets van mij heb laten horen, maar daar is een goede reden voor! We hebben namelijk een roadtrip gemaakt! We hadden Sydney een week of 5 gezien, dus we vonden het tijd worden om verder te gaan en we besloten een campertje te huren en te gaan rijden naar Melbourne (wat we als volgende grote bestemming wilden omdat het zuiden van Australië nu zomer heeft en het noorden regenseizoen). Zo gezegd zo gedaan, campervan voor 14 dagen gehuurd en ingestapt. Beginstand linksrijdende kilometers: 0. Eerste stop de Dutch Shop waar we onze eerste kroket Down Under konden eten. Dit bleek ook de laatste warme lekkernij geweest te zijn want met één kookpitje in de camper is het alle dagen daarna letterlijk om de dag rijst en pasta geworden...

Daarna doorgereden naar de Blue Mountains, een heeeul erg groot natuurreservaat, anders gezegd aan een stuk door bos zo groot als limburg, zeeland, brabant, utrecht, zuid-holland en gelderland samen. Erg mooi, maar te groot om helemaal te zien dus verder naar Canberra. Dit is de hoofdstad van Australië. Omdat er sinds de stichting van het land al ruzie was of Sydney of Melbourne nou hoofdstad mocht zijn besloot de regering ongeveer 100 jaar geleden een stad te ontwerpen, tussen de twee steden in want er is toch genoeg ruimte, om de ruzie voor altijd te eindigen. Dat de stad volledig ontworpen is is ook te merken: alle straten lopen in mooie vormpjes, er is een aangelegd meer met fontijnen, er is een megauniversiteit midden in het centrum, alle normale wegen zijn 6 banen breed en er is een compleet gebrek aan gezelligheid. Dit zou ook kunnen komen omdat 65% van de 1 miljoen inwoners ambtenaar is, maar dat mag iedereen voor zichzelf bedenken ;)

Na Canberra kwam er weer, eehm, niks. Hier zijn steden óf heel groot óf heel klein. We zijn in dorpjes geweest van 1.000 inwoners die op de kaart van Australië staan. Je rijdt dan om van zo'n dorpje naar een soortgelijk dorpje te komen dan ook 5 uur door wederom: niks. Je ziet kilometers lang geen andere auto's (wat wel handig is, kunnen we zo aan onze eigen kant van de weg rijden zonder dat we iemand belemmeren). Geen andere mensen, maar ook geen huizen, geen koeien, geen snelheidsborden, geen paaltjes langs de weg, niks. Alleen af en toe een bordje met daarop op welke snelweg je bent (wat soms ook gewoon gravel was). Heel leuk om te zien, alleen even goed opletten dat je ook geen tankstations hebt :)

Over het volgende dorpje wat we tegenkwamen had ik toen een leuk verhaal getypt omdat er nergens telefoonbereik en dus ook geen toegang tot waarbenjij was, en dat gaat alsvolgd: "We zijn nu in Jugiong (populatie: 250) in de buurt van Yass, en we zagen dat er een resting area zat, dus wij erheen rijden om te kijken. Blijkt het een soort camping te zijn op fooibasis, helemaal perfect natuurlijk voor arme backpackers, en er zit een zwembad bij (wel betaald helaas) en bbq's, dus wij met onze pan op een bbq plaat spaghetti gekookt, werkte prima, en toen naar stopcontacten gezocht die er niet waren, maar mijn telefoon was helemaal leeg. Dus ik even naar het zwembad gelopen en aardig aan de badjuffrouw gevraagd of ik mn telefoon daar binnen even op kon laden, nou dat mocht. Toen even met haar gepraat en we kwamen op het onderwerp kangaroos. Zij was verbaasd dat we alleen nog maar dode gezien hadden, en belde haar man die hierachter een groot stuk grond heeft met meren en een eigen rivier om te vragen of ze er nu zaten, dan konden we erheen lopen. Super aardig. Maar die bedacht om ons gelijk maar even op te komen halen om kangaroos te spotten op zijn grond. Zo gezegd zo gedaan, hij stond tien minuten later aan de rand van de camping klaar met zijn jeep om ons kangaroos te laten zien. Wat een rit naar het veld ernaast zou worden werd een half uur durende tour over zijn land, compleet met gids die natuurlijk perfect over de dieren en volken uit Australië kon vertellen. Na hem zeer vriendelijk bedankt te hebben kwam de badjuffrouw naar ons toegelopen, dat we vannacht wel stiekem via de achterdeur mochten gaan douchen in het gebouw van het zwembad, want we hadden verteld dat we niet genoeg contant bij hadden om te gaan zwemmen. De buurman op de camping had dat ook gehoord en we mochten zijn zaklamp wel lenen omdat er geen lichten waren. Kosten voor vandaag: 20 dollar benzine.

De volgende bestemming is Adelaide. Een grote stad van 1 miljoen mensen die aan kust ligt en waar veel haaien zijn. Even een middagje rondgekeken om te kijken hoeveel dagen we aan de stad wilden besteden, wat erop neer kwam dat 1 dag eigenlijk wel genoeg was dus dat we de volgende morgen weer verder konden rijden. Dit betekende ook gelijk het einde van de lege australische outback, want haast alle dorpjes liggen langs de kust en die moesten we ook volgen om naar eindbestemming Melbourne te komen. Het laatste stuk kust is dan de Great Ocean Road, een ongeveer 300km lange weg door veteranen na de oorlog aangelegd als werkgelegenheidsproject, haast volledig vlak langs de steile rotskust die op zijn beurt ontstaan is toen er tussen Antartica en australië een breuklijn ontstond en die langzaam twee nieuwe continenten begonnen te vormen. Volgens velen een van de mooiste wegen ter wereld omdat er op verschillende plekken in zee uit bergen door de miljoenen jaren heen puntige rotsen zijn ontstaan door erosie. Heel mooi om te zien, ik heb foto's op facebook gezet in een map genaamd 'Down Under' omdat deze site een limiet heeft qua foto's. Aan het einde van deze prachtige weg dan vanochtend aangekomen in Melbourne, waar we werk willen zoeken en nu voor een weekje bij iemand die we niet kennen in huis slapen. Ook een leuke nieuwe ervaring (én eindelijk weer in een normaal bed slapen!)

Eindstand teller: 3.196,9 km

• 04 December 2013 - 10:47

Jacq:

Mooi verhaal jonge, chapeau:)
    Kuzzz

• 04 December 2013 - 16:58

Karin:

Echt leuk om te lezen en uiteraard ook even de foto's gekeken! Super!